fredag 19. april 2024

Mallorca 2018 beretning

(af Kurt Nielsen, TFC , 04. april 2018 )

Status dag 1

Op KL. 02.00 morgen mad afsted til campen hvor vi skulle hente Kim han kørte Oz til lufthavnen. Jeg havde Aske Sæby til sæde makker så turen var næsten for kort her ned. Bagagen var på vej ud inden vi nåede til båndet. Så skulle vi finde en taxa. Gik lige forbi et lysskilt 24 grader. Fedt. Og skyfri. Aller rede der viste vi der ikke er et turist sted vi skal bo. Han måtte bruge GPS. Vi kom til vores lille hotel med 8 værelser. Meget intimt. det var gået så hurtigt at vi kunne nå deres morgen mad. Vi fik rundvisning. Der er mega rent. Hun er meget gæstfri. I bruger bare det hele. Ligesom vi var i familie. Når der skal vaskes tøj. Sætter vi bare posen på gangen vupti så hænger det på tørresnoren. Vi fik gik en tur til et slot havde set det var 10 km. Vi blev klogere der var 18 km. Og det var op af et bjerg. Mega hård tur på smalde stier. Nu sider vi på terrassen og nyder en øl. Og.... Her er meget stille. Ingen turister der råber.

Status dag 2

Som starter med det sidste fra dag 1. Vi fik i byen for at spise der var kun en lille biks der havde åben der var ikke noget meny kort. Manden og konen var ikke helt enige. De var i skabet der lå to store oksebøffer dem fik vi så. Også en god flaske vin kage og kaffe. Så fik samtalen på hvad koster det så. Vi gav 38 øv.penge. så det var sgu godkendt for maden var god. Hjemme på hotellet fik Lone lidt Rom jeg en to gt ca. Vi vågnede til en duft af frisk kaffe. Lækkert. Vores mad mutter lavede skrambel æg med verdens bedste salat. Et grundstof som min søn Bjarne ville sige. Cyklerne havde vi fået dag 1 også. Helt nye. Fedt. Vi lavede en tur til Alcudia for at møde de andre fra Slagelse. Vi kom afsted. Så kom der et hold på 12 mand. Jeg sagde til Lone der hænger vi på. Men Go dav. Mand. De så fit ud. De hyggede og Small Tork. Med 44 til 46 i snit. ja ja det var flad vej. Men kæden var sgu stram hos de ti motionister. Efter 15 km skulle de heldigvis en anden vej. Py ha. Der Lykkes ikke at mødes. Vi fik en dejlig tur på 120 km. Fin sol ca. 22 grader næsten ingen skyer. Direkte til høgeren efter øl. Var blevet lækker tørstig. Hurtigt i bad. Op på vores sol terrasse øl flyt og Rom gt. Nyder solen. Noget der var fedt mad mutter vasker vores tøj. Det hang på snoren og var tørt.

Status dag 3

Igen op til duften at frisk kaffe. Super morgen mad. Ikke sådan noget stor køkken hvor alt lugter af olie. Man kan få tilberedt æg og tilbehør som man har lyst. Og det er landæg. Så er der 5 slags oste af de gode noget pålæg frisk frugt. Vi havde talt med scrm om at mødes i burger. Det Lykkedes da også. Vi skulle til Formentor. En hård tur. Dagens tal. 135 km. 1515 højdemeter og 24 grader og skyfri. Vi fik set hvor scrm boede og fik en lille øl. Plus en burger det var med i deres fri bar. Der kom et øgenavn på bordet myggen og elefanten. Noget at grine af. Vi sider på tag terrassen og nyder aften solen inden det er Madrid. Synes det er mærkeligt at side og læse om sne i Danmark.

Status dag 4

Planen var 100 flade km. Men der skulle være lidt til bjeggeden. Så må elefanten lide bagvejen til Bubyola var længere end forventet opkørsel på ca. 15 km. Med stigning % på 6 til 8 men meget smukt når man kommer op på højsletten. En vej jeg ikke havde kørt før. Så bliv kursen lagt mod gode gamle Randa. Der skulle tankes op inden opkørsel. Men restaurant kunne ikke severe mad 12.30 så vi fik bare en cola. To km længere fremme var der en købmand. Efter vi havde spist og drukket Gik turen til bagsiden af Randa. Hård stigning med % på op til 15 vi kørte ikke på toppen den har vi besøgt flere gange. Dages tal 103 km. 1115 højdemeter. 21 til 24 grader. Vi kørte mange af de helt små veje hvor får og grise ikke ved hvilken side af hegnet de skal være. Hjemme igen. Terrasse Rom gt. Dase nyde den sidste sol.

Status dag 6

Havde aftalt med Scrm vi skulle en tur i bjergene. Men Ebbe Højland smed en SMS. Cykler senere. Det passede os rigtigt godt da vi skulle handle ind til 3 dage. Der er påske lukket alle steder. Detfor måtte vi i byen for anden gang og spise. Gad ikke pizza to dage i træk så en pastaret blev bestilt. Den gav lidt dårlig mave for os bække to. Vi fik igen lækkert morgen bord. Så til købmanden. Sikken en tid det tager. Alt kød er friskt og en slagter står og skære det ud. Spanske damer står nærmest og råber op. Fætter ikke en dyt. Købte laks kylling som slagteren lige hiver frakken af. Det gik sgu stærkt. Gi mig to bøffer også. Han nikkede jeg kikkede på vægten 1160 gram. Vi havde ikke travlt med cykling da det regnede og sorte skyer hang tungt over bjergene. Så vi rundede torvet markes dag. Der er mega flotte grønsager. Efter noget tid ville vi besøge cykeludlejer i Selva. Vi kørte rundt på små gader Fuck de var stejle mellem 17 til 19%. Rundt flere gange. Endelig var vi der. Syh. Havde kørt forbi to gange. Der var lukket. Vi listede ud på de meget små veje. Der er får og kid alle steder. Der var da også et vandhul til tørstige ryttere. Hjemme igen. Lille tur på 38 km. Men næsten 500 højdemeter. I bad og så hygge med at lave mad. For at side foran brændeovnen. Spise kikke kort til morgendagens tur.

Status dag 7

Lækker morgen at stå op til. Sol og 15 grader ingen skyer over bjergene. Igen fantastisk morgen mad på hotellet. Vi havde aftalt møde med scrm det gik godt. Lige ved Selva som aftalt derefter gik turen mod appelsinhuset. Kort stop ved tanken. Vi fyldte dunke op. Lidt koldt synes Sussi men vi kom sikkert der op. John Michael Sussi kørte i hullet Sa cslobra. Ebbe Søren Lone og mig kørte mod Soller kort tid efter blev vi overhalet af 3 på motorcykeler de gav den bund gaz. Var ved at smide en gris i bukserne. Talte med Søren om der måtte være nogle som kom til skade. Efter 3 km. Holdt der mange biler vi listede igennem. Så fik vi syn for sagen to motorcykeler lå der. Tængde hvad sagde jeg. Eller er det sådan man får det når man køre som et svin. Nå Ebbe og Søren vente om. Vi kørte mod Fornalutx for at spise lidt mad og få en kringle. Det er jo ferie. Derefter over Col de Soller. Bjerggeden susede der op af. Jeg blev overhalet af 4 mænd hvor den ene frækt sagde hevy duty. Jeg smilede og sagde 105 kg. Han sagde sindsygt. Så slog jeg gnister og de fik røv op af den knold. Så har det bare hjem mod Alaro troede det var flad tur. Der er sgu ikke % på de små veje 9 % til sidst var ondt. Hjemme igen. Fedt 98 km. 1769 højdemeter. Sol og sol ca. 22 grader. Bad øl madlavning tænde op i brændeovnen. Gin Rom planer for i morgen.. Livet er dejligt.

Status dag 8

Så kom dagen hvor konge etapen skulle køres. Hele kystvejen. En smuk tur. Op og ned sindsyg god udsigt. Dages tal 151 km og næsten 3000 højdemeter. Man kunne tydeligt se det var hellig dag. I Spanien tager man ud og spiser. Det gav lidt ekstra trafik men bilerne er søde. Hvilket er svært at sige i Danmark. Men de var tid til at vente og hilse. Der var desværre mange at di adralin tosser på motorcykeler igen. Vi kom sent hjem til hotellet. De Tyskere vi har talt med hele ugen synes vi er lidt skøre. God mad og lidt vin. Og i morgen er den tur historie.

Status dag 9

Der var dømt hvile dag. Ben klagede voldsomt da vi fik op af trappen. Men blev alligevel enige om at vi skulle en tur til Præsten. 97. Km og 1000 højdemeter. Hotel mutter synes det er en mærkelig måde at holde en fri dag på. Det var koldt og lidt tåge så et kort besøg. Der er mange smukke blomster. Hjemme på hotellet fik vi en rødvin som også var et gensyn. Det er nok 20 år siden vi har fået Siglo.

Status dag 10.

Hyggeturen. Ruten var lagt hjemme fra. Men Lone ville over helvedes bjerget så en lille krølle måtte vi lave. Det stiger 10% med det samme og det er nok for mange ( også mig) men det er det som vi kalder det flade stykke lidt længere fremme siger den nu 18-19 efter 5 min mere 21/22% så er det jeg springer i luften. Måtte gå da der kone en bil ned af. Fedt så kunne pulsen komme lidt ned og tid til billede med 19% . For det så ikke skulle være løgn blæste det en pelikan. Vi kom frem til hyggen. Titanic bar i Magaluf. Der sad Pia Højmann og fik en tår at drikke. Vi havde kun lige bestilt mad så kom der andre hjem fra deres tur. De klagede og vinden. Vi prøvede at tysse dem ned for vi havde 60 km. Hjem og turen gik sgu over militær bakken. Den var også ond. Vi stoppede ved en tank og fik cola. Der var udsolgt. Vi sneglede hjem ad. Og kunne lige nå købmanden inden han lukkede. Der skal jo fyldes væske på. Dagens tal 117 km. 1769 højdemeter og 21 grader. Fedt!

Status dag 11

Hviledag på cyklen. Noget de andre gæster ikke forstår. Der var optræk til en varm dag. Blå himmel. Turen var lagt i Garmin 92 km. Til en by der hedder Petra. Der var mange mennesker på torvet og mega varmt så kun en lille kringle og et flyt. Der fik jeg øje på en automat smilede lidt som i gamle dage kondomer. Men det var til cyklen. Vi listede til Selva endelig et torv med øl i rigtige glas.

Status dag 12

Den sidste dag. Skulle bruges til en tur nord på. Der var et stykke med bjerge som manglede i samlingen. Fra Pollenca til Lluc. Det var som at cykle på Månen et øde område kun klipper men fin vej og bestemt turen vær. Der er får alle steder samt mange lam. De har det bedre end mange andre stede sol græs og store arealer at gå på. Langs vejen ser man stadig de flotte stensætninger. Selv om jeg tror dem som kan lave dem er en uddødene race. Hjemme på hotellet igen. Jeg sendte en SMS til Gitte Og Brian om de kunne hente cyklerne. Som vi har været meget glade for. Det er sgu god service de giver. Når vi er ved den havde hotelmutter lavet tidlig kaffe og smurt en madpakke som vi kunne spise mens vi venter på flyveren. Nu sider vi på her. God ferie ? . Ja. Vi havde kanon vejr. Vi fik de 2 lange gåture og cyklet over 1000 km. Som var plan hjemme fra. Og så skulle det gerne være forår når vi lander hjemme .